Zasady Przewodnie ITIL®4

Think and Work Holistically

 

Think and Work Holistically

Żadna usługa, praktyka, proces, dział ani dostawca nie jest samodzielny. Rezultaty, o które zabiega organizacja dla siebie lub klientów ucierpią, jeśli działanie nie będzie prowadzone w  zintegrowany sposób. Wszystkie działania organizacji powinny koncentrować się na dostarczaniu wartości - to główne przesłanie tej zasady.
 
Holistyczne podejście do zarządzania usługami obejmuje zrozumienie, jak w złożonym systemie, zmiana jednego elementu wpływać na inne. Takie oddziaływania należy zidentyfikować, przeanalizować i zaplanować. Ważne jest rozpoznanie i zrozumienie złożoności stosowanych metod zarządzania czy systemów IT.  Różne poziomy złożoności wymagają innych sposób podejmowania decyzji. Stosowanie metod i reguł zaprojektowanych dla prostego systemu może być nieskuteczne, a nawet niebezpieczne w złożonym systemie, w którym relacje między komponentami są skomplikowane.
 
Liderzy i zespoły muszą wypracować metody i stworzyć warunki do spotkań pracowników, którzy na co dzień ze sobą nie współpracują. Może odbywać się to przez tworzenie zespołów wielofunkcyjnych, wspólne warsztaty, ale też organizację miejsca pracy, aby osoby mogły ściślej współpracować.
 
Podobnie jak zasada Collaborate and Promote Visibility również zasada 5. nastawiona jest na burzenie silosów. Holistyczny punkt widzenia jest konieczny, ponieważ nic nie dzieje się w izolacji. Zawsze musisz widzieć większy obraz. Świadczenie usług wymaga koordynacji działań wykonywanych przez różne zespoły i zautomatyzowane systemy. 
 
Niewiele produktów i usług organizacji zaczyna się i kończy w tym samym zespole lub dziale. Zwykle działania składające się na usługę obejmują dłuższy łańcuch relacji. Zespoły będące częścią strumienia wartości muszą być świadome w jaki sposób praca, którą wykonują pasuje do reszty. I że na końcu zawsze jest klient.
 
Całościowa perspektywa jest ważna, bo zmiana jednego kroku w strumieniu wartości może mieć wpływ na inne etapy. Sensowność zmian należy oceniać z ogólnej perspektywy.  Praca w silosach utrudnia dostrzeganie szans i ryzyka. Aby zapewnić zoptymalizowane usługi, ważna jest współpraca z między interesariuszami, aby nie było wątpliwości, że wszyscy grają do tej samej bramki.

Sprawdź najnowsze artykuły o ITIL®4 na blogu Conlea

2 min read

ITIL Extension Modules: dwa nowe szkolenia w ofercie Conlea

ITIL®4 Specialist: Business Relationship Management oraz ITIL®4 Specialist: IT Asset Management to dwa nowe szkolenia, które pojawiły się w ofercie Conlea. Oba wchodzą w skład ITIL Extension Modules – ścieżki, która umożliwiają specjalistom IT pogłębianie wiedzy w konkretnych obszarach....
2 min read

Jak uzyskać tytuł ITIL®4 Master?

Osiągnięcie statusu ITIL® 4 Master to jedno z najwyższych wyróżnień w dziedzinie zarządzania usługami IT. Oznacza to nie tylko głęboką znajomość teorii i praktyk ITIL, ale również zdolność do ich praktycznego zastosowania w różnorodnych kontekstach biznesowych. Jak uzyskać tytuł ITIL®4 Master? Co...
1 min read

Szkolenie ITIL® 4 Practitioner: Monitor, Support & Fulfil

Certyfikacja ITIL od dawna stanowi kluczową podstawę dla profesjonalistów z dziedziny IT, którzy pragną doskonalić swoje umiejętności w zakresie zarządzania usługami IT. Wraz z wprowadzeniem najnowszej wersji frameworku ITIL 4, dostępne są nowe możliwości dla osób pragnących doskonalić swoje...

Jesteś zainteresowany ścieżką certyfikacji ITIL4?

Umów się z nami na bezpłatną konsultację lub wyślij wiadomość.