Każde działanie podejmowane przez organizację powinno odnosić się pośrednio lub bezpośrednio do oferowanej wartości tak dla klientów jak i pozostałych interesariuszy - to główne przesłanie tej zasady.
Koncentrowanie się na wartości polega na uznaniu usługi za nośnik wartości. To rezultat usługi ma wartość dla klienta, a nie sama usługa. W wypożyczalni samochodów nie chodzi o dostęp do auta, ale o przejazd z punktu A do punktu B. Usługa jest środkiem do celu. Stosowane technologie, zasoby i ludzie to komponenty usługi.
W procesie eliminowania starych i nieskutecznych metod lub usług i tworzenia lepszych, istnieje pokusa usunięcia eliminacji zebranego doświadczenia i budowy od nowa - to główne przesłanie tej zasady.
Druga zasady kładzie nacisk na szukanie rozwiązań i procesów, które z powodzeniem sprawdziły się, aby zastosować je w nowym miejscu. To strategia małych kroków, drobnych poprawek i ciągłych ulepszeń. Nie poprawiaj wszystkiego na raz. Zaczynanie od zera zwykle oznacza cofanie się od miejsca, w którym się teraz znajdujesz. Przecież Twoja firma posiada aktywa: ludzi, umiejętności, wiedzę, procesy i zasoby, których potrzebujesz. Zastanów się, jak możesz iść naprzód dzięki temu, co masz i co się sprawdziło.
Opieraj się pokusie zrobienia wszystkiego naraz. Nawet duże projekty muszą być realizowane iteracyjnie - to główne przesłanie tej zasady.
Dzięki podzieleniu pracy na mniejsze, łatwe do zarządzania etapy, wykonasz je na czas i nie stracisz kontroli nad założonym rezultatem. Dziel duże projekty na mniejsze. Twórz prototypy rozwiązań. Rozumienie całościowego obrazu jest ważne. Jednak zmiany zachodzą nieustannie, dlatego na każdym etapie oczekuj informacji zwrotnej. Mierz efektywność działań. Opieraj się na danych. Zbieraj informację zwrotną wewnętrznie w swojej organizacji jak i od klientów.
Zatrudniaj do projektów właściwe osoby, osadzając je we właściwych rolach. Ich wspólne wysiłki przyniosą korzyści w postaci większego zaangażowania - to główne przesłanie tej zasady.
Wyzwaniem dla efektywnej współpracy jest praca w izolacji, a jej symbolem są silosy. Taka sytuacja wynika zarówno z zachowania ludzi, zespołów, ale ma też przyczyny strukturalne. W dużych organizacjach konieczne jest rozwijanie specjalistycznej wiedzy. Specjalizacja tworzy jednak silosy, które zapobiegają przepływowi informacji. Takie widzenie tunelowe prowadzi do patrzenia na wspólne problemy z wąskiej perspektywy.
Żadna usługa, praktyka, proces, dział ani dostawca nie jest samodzielny. Rezultaty, o które zabiega organizacja dla siebie lub klientów ucierpią, jeśli działanie nie będzie prowadzone w zintegrowany sposób. Wszystkie działania organizacji powinny koncentrować się na dostarczaniu wartości - to główne przesłanie tej zasady.
Holistyczne podejście do zarządzania usługami obejmuje zrozumienie, jak w złożonym systemie, zmiana jednego elementu wpływać na inne. Takie oddziaływania należy zidentyfikować, przeanalizować i zaplanować. Ważne jest rozpoznanie i zrozumienie złożoności stosowanych metod zarządzania czy systemów IT. Różne poziomy złożoności wymagają innych sposób podejmowania decyzji. Stosowanie metod i reguł zaprojektowanych dla prostego systemu może być nieskuteczne, a nawet niebezpieczne w złożonym systemie, w którym relacje między komponentami są skomplikowane.
Zawsze wykonuj minimalną liczbę kroków, aby osiągnąć cel. Myślenie oparte na wynikach powinno być wykorzystywane do tworzenia praktycznych rozwiązań. Jeśli proces, usługa lub akcja nie tworzą wartości, ani nie przynoszą wymiernego wyniku, należy go wyeliminować - to główne przesłanie zasady.
Chociaż zasada ta może wydawać się oczywista, często jest ignorowana. W efekcie powstają złożone metody pracy, które rzadko przekładają się na pozytywne rezultaty. Analizując praktykę, proces, usługę, metrykę lub inny cel ulepszenia, zawsze pytaj, czy przyczynia się do tworzenia wartości. Projektując lub usprawniające zarządzanie usługami, najlepiej zacząć od prostego podejścia, a następnie dodawać kolejne funkcje, gdy naprawdę okaże się potrzebne. Kluczowe dla utrzymania prostoty i praktyczności zarządzania usługami jest zrozumienie, w jaki sposób przyczynia się do tworzenia wartości.
Organizacje muszą maksymalizować wartość pracy wykonywanej przez ludzi i technologie. Wiele powtarzalnych zadań zajmuje dużo czasu pracownikom. Można je zautomatyzować za pomocą technologii, oszczędzając czas i zasoby - to główne przesłanie zasady.
Optymalizacja i automatyzacja polega na efektywnym wykorzystywaniu ludzi, których wiedza i czas należą do najcenniejszych aktywów firmy. Wykorzystaj automatyzację tam, gdzie zadania są powtarzalne, a procesy standardowe. Niech ludzie skupią się na rozwiązywaniu złożonych problemów. Angażowanie pracy ludzkiej w czynności, które mogą być zautomatyzowane jest marnotrawstwem.
Ekspert z ponad 14-letnim doświadczeniem w branży IT zdobytym na różnych poziomach organizacji. Doświadczony trener, konsultant i kierownik projektów. Spędził ponad 2200 godzin na prowadzeniu szkoleń, warsztatów i symulacji biznesowych. Przyzwyczajony do pracy w globalnym środowisku korporacyjnym i ukierunkowany na osiąganie celów, budowanie silnych relacji z klientem, przekraczanie oczekiwań klienta i kierownictwa. Zorientowany na ciągłe doskonalenie umiejętności w obszarach technicznych, miękkich i szkoleniowych. Absolwent Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego oraz Wyższej Szkoły Informatyki i Umiejętności w Łodzi.